Usertesting van prototypes van apps

Multimedia and Creative Technologies Studenten mochten als eindopdracht voor hun allereerste semester een prototype maken van een app, die ze zelf bedachten, en hierbij hadden ze ons, de 2de jaars Netwerkeconomie studenten nodig om onze usertesting expertise toe te passen op hun projecten.

Het is de bedoeling dat de apps een dagdagelijks probleem aanpakken. De apps die ikzelf mocht usertesten waren bijvoorbeeld Invoicer (betalingen beheren), Studypal (een platform waar men vragen kan stellen over schoolvakken) en TechTrees (technische hulp).

De wireframe waarmee de studenten aan de slag gingen was echter niet zo uitgebreid en de prototypes zijn dus nog niet heel ver gevorderd. De usertesting diende ertoe om die functionaliteit te testen en ging niet over wie de mooiste visualisatie heeft.

Invoicer – Dries Degreef

Invoicer is de alles-in-één app om facturen te beheren. Beheer je facturen van verschillende bedrijven, betaal ze in de app en beperk je uitgeven zonder enige moeite. Binnen invoicer kan je zelf beslissen welke factuur je eerst betaald en kan je vooraf ook een budget bepalen, zodanig dat het aan het einde van de maand overzichtelijker is met welk geld je nog je facturen moet betalen. Je kan je budget op elk moment ook aanvullen/ afnemen. Het werkt volledig naar de genoegen van de gebruiker en haalt het langdradige rekenwerk aan het einde van de maand volledig weg.

De app is zeer productief en funcioneel. Hij werkt zoals men het zou verwachten (volgens de wireframe). Visueel kan deze wel iets beter, wat ook mijn feedback was voor de andere 2 usertests. Dit was echter moeilijk haalbaar door de beperkingen die er op voorhand op gelegd werden.

Hieronder ziet u de introductiepagina en de homepage van Invoicer

Studypal – Manu Vandendriessche

De 2de prototype van een app die ik mocht testen is Studypal. Dit is een app waar mensen met vragen over schoolvakken terechtkunnen. Het idee hiervan is dat iedereen, binnen een bepaald schoolsysteem de app kan gebruiken om vragen de stellen, waarop anderen kunnen reageren en kunnen proberen helpen. Studypal is eigenlijk zeer gelijklopend met Ho-easy, een project wat ikzelf met medestudenten heb gemaakt in 2023. Bij ons werd er gekeken naar een soort reviewsysteem, waar anderen elkaar kunnen “raten” op basis van hoe goed hun hulp was bij bepaalde vakken. Hierdoor konnen er specifiekere vragen gesteld worden aan een persoon die bijvoorbeeld goed is in wiskunde. Dit was dus ook mijn feedback/idee dat ik meegaf aan Manu om ook te implementeren in Studypal. De app is verder op het vlak van funtionaliteit zeer goed en is iets wat ik zeker zou downloaden en gebruiken, mocht het realiteit worden.

Visueel vindt ik het zeer geslaagd, de vragen zijn duidelijk onderverdeeld, echter vindt ik wel dat de verschillende schoolvakken (waarin de vragen zijn verdeeld) groter mogen staan om toch iets duidelijker zichtbaar te zijn. Ook het “logo”op homepage plaatsen. Ondanks deze feedback is de uitvoering heel goed tegenover de wireframe die ze kregen.

Hieronder ziet u de homepagina van Studypal

TechTrees – Guus Loccufier

De 3de en laatste prototype die ik mocht testen was TechTrees, een app die mensen die technisch niet enorm sterk zijn te helpen met dagdagelijkse computer/ telefoon problemen. Dit zijn problemen zoals bleutooth connectie die niet werk, wachtwoorden vergeten etc. Techtrees biedt een algemene help center aan die u allereerst door de standaard procedure leidt. Ook biedt het een algemene tips pagina aan, waar je verschillende mogelijkheden vindt die je zelfstandig kan gaan uitzoeken bijvoorbeeld de tip “explore tech tutorials”. Ook is er een optie om een lijst te bekijken met meest voorkomende problemen, waarbij mensen meteen een oplossing kunnen vinden. Als laatste heb je dan een zoekfunctie waar je, als je niet direct hulp vindt, je specifieker kan gaan zoeken.

Opnieuw kan het ondanks de beperkingen visueel wel beter. de lijsten zijn straight forward, maar ook weinig overzichtelijk. Ik zou zelf de verschillende problemen verdelen in thema’s waar men sneller zijn/haar probleem kan vinden. De app is functioneel, maar als er heel wat meer bestaande problemen bijkomen, zal dit totaal niet meer overzichtelijk ogen.

Hieronder ziet u de beginpagina van TechTrees

Ik vond het zeer interessant om de 3 prototypes te mogen testen en hoop ze ook alle 3, in een latere fase te kunnen gebruiken als ik zelf hulp nodig heb met bijvoorbeeld technische dingen, schoolvakken en/of facturen.

Geef een reactie